עם כניסת המלגזות החשמליות לתחומי התעשייה והחקלאות, רבים שבחרו לעבור לפתרון זה מעלים את השאלה האם כדי לבחור במלגזה חשמלית לה מנוע AC או שניתן להסתפק במלגזה עם מנוע DC?
אנו בצ'פניק מכירים מקרוב את אותה התלבטות הנוגעת לסוג המנוע. חשוב לדעת שגם כאן, הבחירה מתאפשרת רק לאחר בחינה של מספר גורמים קריטיים שיש לקחת בחשבון.
באילו מקרים כדאי לבחור במנוע DC?
מנועי DC (Direct Current), המוכרים גם בשם מנועי זרם ישר, הינם מנועים חשמליים המסתמכים על זרם ישר ליצירת תנועה. פעולת המנוע מתבססת על אינטראקציה בין הרוטור, המשמש כעוגן, לשדה מגנטי.
שאר הרכיבים הבסיסיים של המנוע כוללים גם את הסטטור (חלק נייח והקבוע של המנוע, כשתפקידו העיקרי הוא ליצור את השדה המגנטי המקיף את הרוטור), מברשות הפחם והקומוטטור (רכיב מכני הנמצא בעיקר מנועי זרם ישר ובגנרטורים מסוגים מסוימים, כשתפקידו המרכזי הוא להבטיח את הסיבוב הרציף והקבוע של ציר המנוע).
מנועי DC נחשבים כיום למנועי ה"אולד סקול" של המנועים במלגזות חשמליות. מדובר במנועים שתחזוקתם קלה ופשוטה ועלות רכישתם הראשונית נמוכה. לכן, הם יתאימו ברוב המקרים לסביבות תעשייה וחקלאות עם תקציב מוגבל.
מנגד, חשוב לציין כי היעילות האנרגטיות של מנועים אלו לנמוכה יותר בהשוואה לחלופות הקיימות כיום בשוק והם נחשבים לפחות חסכוניים באנרגיה בהשוואה למנועי AC.
מבחינת בלאי, מברשות הפחם במנועי DC הן החולייה המקשרת המאפשרת לזרם החשמלי לזרום אל הרוטור המסתובב. הן נשחקות לאורך זמן, מה שמצריך את החלפתן לאחר 500 עד 1,500 שעות עבודה כאשר קצב העבודה עם המלגזות נחשב לאינטנסיבי.
באילו מקרים כדאי לבחור במנוע AC?
מנועי AC (Alternating Current), המוכרים גם בשם מנועי זרם חילופין, הינם מנועים הנמצאים כיום בשימוש רחב במלגזות חשמליות וברכבים נוספים בתעשיות שונות. מנועים אלו פועלים באמצעות המרה של אנרגיה חשמלית מזרם חילופין (זרם שבו האלקטרונים נעים קדימה ואחורה באופן רציף) לאנרגיה מכנית.
תהליך ההנעה מתחיל באמצעות שדות מגנטיים הנוצרים על ידי סלילים מלופפים סביב ציר הפלט של המנוע, כשגם כאן כולל המנוע חלקים דוגמת סטטור ורוטור.
מנועי AC ידועים כמנועים חסכוניים בצריכת החשמל, מה שמבטיח חיסכון משמעותי בעלויות התפעול לאורך זמן. יתרון משמעותי נוסף הוא שמנועים אלו אינם כוללים את מברשות הפחם או חלקים נעים רבים הקיימים במנועי DC, מה שמפחית בלאי באופן משמעותי ומוביל להפחתה משמעותית של תדירות טיפולי התחזוקה.
מבחינת ביצועים, מנועי ה-AC מאפשרים למלגזות האצה ושליטה טובה יותר וכן הגעה למהירויות גבוהות יותר. כמו כן, מדובר במנועים המסוגלים להתמודד עם התנעות ועצירות תכופות יותר מבלי להתחמם יתר על המידה.
מבחינת עלויות, עלות הרכישה הראשונה של מנועי AC נחשבת לגבוהה יותר לעומת מנועי ה-DC. מנועים אלו כוללים מורכבות טכנית רבה יותר, אשר מצריכה בעתיד טיפול על ידי טכנאים מיומנים ועל כן עלות השירות תהיה גבוהה יותר בהשוואה לטיפול במנועי DC.
אילו קריטריונים מרכזיים חשוב לקחת בחשבון בבחירת המנוע למלגזות החשמליות שנבחר?
אנו בצ'פניק ממליצים ללקוחותינו לבחון ארבעה קריטריונים מרכזיים, אשר יאפשרו להם לדייק את תהליך הבחירה ולהקל עליו בין שני סוגי המנועים.
|
קריטריון |
מנוע DC (זרם ישר) |
מנוע AC (זרם חילופין) |
|
סוג השימוש (Application) |
מתאים למשימות קלות, שינוע משטחים למרחקים קצרים ולעבודה בחללים מצומצמים. |
מתאים לעבודה אינטנסיבית הכוללת עומסים כבדים, מרחקי נסיעה ארוכים ושעות עבודה רבות ורצופות. |
|
תקציב (Budget) |
מתאים לתקציב ראשוני מצומצם, בשל עלות ראשונית נמוכה. |
השקעה ראשונית גבוהה יותר, אך חסכוני יותר לטווח הארוך בשל עלויות תפעול ותחזוקה נמוכות. |
|
תחזוקה (Maintenance) |
קל יותר לצוות מכונאים המכיר מערכות DC ותחזוקה מסורתית. |
דורש הכשרה ייחודית ומעמיקה של הצוות או שכירת טכנאים עם מומחיות ב-AC. |
|
עלויות אנרגיה |
יעילות אנרגטית נמוכה יותר. |
יעילות אנרגטית גבוהה המביאה לחיסכון משמעותי לטווח ארוך, במיוחד במדינות עם עלויות חשמל גבוהות. |










